Hoe dichtbij die toekomst is, werd bij Space53 en Twente Safety Campus gedemonstreerd. Zij waren op 30 september gastheer voor de Dutch Drone Delta en de deelnemende partijen van Drone2GO en The Beast. Uit de demo’s bleek dat deze samenwerkingsverbanden in hun onderzoeken naar de mogelijkheden van drones al mijlenver vooruitlopen op de nieuwe Europese wetgeving die wat meer ruimte gaat geven. Momenteel mag een drone nooit buiten het zicht van de piloot komen, maar in de gesimuleerde testsituaties blijkt dat een bestuurder al bijna niet meer nodig is.

Binnen Dutch Drone Delta speelt Space53 de rol van verbindende schakel. Ze brengt voor verdere ontwikkelingen de juiste partijen bij elkaar en zorgt ervoor dat dit Nederlandse partijen zijn. Het is niet de bedoeling af te wachten en kant-en-klare oplossingen in China te kopen. Daarnaast kunnen ze hun testfaciliteiten op Technology Base ter beschikking stellen, mede omdat het hier mogelijk is over langere afstanden te vliegen. Dat is belangrijk omdat de drone in het goederentransport alleen op de lange afstand toekomst heeft. Op de korte wint hij niet van de auto of de scooter.

Drone2GO

Opdrachtgevers Rijkswaterstaat en de andere first responders, zoals de NVWA, brandweer, politie en ILT Aerosensing dagen de Nederlandse dronesector uit een autonome en op afstand vliegende drone te ontwikkelen die 'as a service' ingezet kan worden door de first responders. 

Op Technology Base lieten de consortia o.a. zien hoe op basis van door de drone gegenereerd beeldmateriaal zo snel mogelijk coördinaten vastgesteld kunnen worden van een of meer echte en zelfs een miniatuur speelgoedambulance die opgesteld waren tussen andere voertuigen, zoals brandweerwagens en politievoertuigen.  Met als doel dat de first responder per direct op die exacte locatie actie kan ondernemen en niet hoeft te wachten tot de beelden opgeslagen, geanalyseerd en verwerkt zijn.

Het tweede deel bestond uit het automatisch bepalen van de route naar een ter plekke aangegeven point of interest. Hierbij moest de meest energiezuinige route geselecteerd worden en moest rekening gehouden worden met statische en dynamische beperkingen, zoals een onverwacht opgeworpen no-fly zone’. 

The Beast

Dit samenwerkingsverband met o.a. Hogeschool Saxion en DronExpert heeft de AED-drone ontwikkeld. Drones mogen in Nederland geen spullen afwerpen, maar The Beast demonstreerde dat hun AED-drone een wegwerp-AED heel gecontroleerd aan iemand kan afgeven in een verlaten of moeilijk bereikbaar gebied en zo dus levensreddend kan zijn.