Het Europese project DREAMS ziet alternatieve manieren om te landen – waarbij sprake is van steilere aanvliegroutes en het verleggen van de baandrempel (de plek waar het vliegtuig de landingsbaan voor het eerst raakt) – als een mogelijk toekomstige oplossing die minder belastend is voor het milieu, zorgt voor minder geluidshinder en bijdraagt aan een veilige capaciteitstoename van landende vliegtuigen op een vliegveld. In het onderzoek wordt hiervoor nauwkeurige satellietnavigatie-technologie gebruikt met een grondstation dat signalen uitzendt voor de vliegtuigen om genoemde naderingen te kunnen vliegen.

Het merendeel van de vluchten wordt uitgevoerd door het onderzoeksvliegtuig van NLR: een klein zakenvliegtuig met meetapparatuur aan boord, de Cessna Citation. Hiermee wordt het experimentele grondsysteem getest en gekalibreerd. Op verschillende dagen zal het vliegtuig meerdere keren de landingsbaan naderen en vervolgens weer doorstarten. Daarnaast zullen op één dag ook twee grotere passagiersvliegtuigen van TUI en van Lufthansa een aantal vluchten uitvoeren.

Twente Airport als kraamkamer en proeftuin

De innovatieve luchthaven Twente Airport (onderdeel Technology Base) is geschikt voor het testen van bemande en onbemande systemen. De bijna drie kilometer lange start- en landingsbaan en het relatief rustige luchtruim bieden alle ruimte om innovaties in een vroeg stadium veilig in de praktijk te testen. Mede door het faciliteren van testen zoals volgende week uitgevoerd door NLR, kan Twente Airport uitgroeien tot kraamkamer en proeftuin voor de noodzakelijke verduurzaming van de luchtvaart. 

Meer informatie over de testvluchten: www.twente-airport.nl/nieuws/testvluchten-nlr-op-twente-airport